Vervanging kunstgebit

Vervanging kunstgebit

Wanneer u een kunstgebit heeft, is het aan te raden om minimaal één keer per jaar op controle te gaan. Zo kan uw behandelaar tijdig vaststellen of uw kunstgebit aangepast of vervangen moet worden. Een volledig kunstgebit (boven- en/of onderprothese) krijgt u vergoed vanuit uw basisverzekering. Over het algemeen wordt een nieuwe prothese na vijf tot zeven jaar door de zorgverzekeraars vergoed*.

Hieronder zijn een aantal problemen nader toegelicht en worden er voorbeelden gegeven van passende oplossingen. Herkent u zich in geen enkel probleem, maar heeft u toch last? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Aanmelden als patiëntAfspraak maken

Prothese-check | geheel vrijblijvend

Wij bieden u een gratis prothese check aan. Uw prothese wordt gecontroleerd en u krijgt een persoonlijk advies over de mogelijkheden voor eventuele aanpassingen aan uw prothese of een klikprothese. Maak hier direct een afspraak voor een gratis prothese-check.

Gratis prothese check aanvragen

Let op! Deze check is alleen gratis:

1. Wanneer u een uitneembare prothese in de boven- en/of onderkaak heeft;

2. Wanneer de check wordt uitgevoerd door een KPT'er.

Geslacht:*
Heeft u opmerkingen die belangrijk zijn voor uw afspraak?:
Voorkeur voor dag van de week en tijd:
Bent u al bij onze praktijk ingeschreven?:*
Wilt u berichten per email ontvangen?:
 

Uw kunstgebit ziet er niet meer mooi uit

Door gebruik is een kunstgebit aan slijtage onderhevig. De kleuren van de tanden en van het tandvlees kunnen veranderen. Ook de pasvorm kan na verloop van tijd minder worden.

Heeft u pijn aan uw kaak en/of zit uw kunstgebit te los?

Doordat uw kunstgebit op uw kaak drukt, zal uw kaak in de loop van de tijd gaan slinken. Omdat uw kunstgebit niet mee slinkt, zal er ruimte ontstaan tussen uw kunstgebit en uw kaak waardoor uw kunstgebit losser gaat zitten. Dit kan vervelend zijn met praten en eten, maar het kan ook pijn veroorzaken doordat het kunstgebit op sommige plekken zwaarder drukt dan op andere. Wanneer u dit herkent, is het belangrijk dat u niet zelf aan uw kunstgebit gaat schuren of vijlen, maar naar uw behandelaar gaat. Hij of zij kan dit meestal gemakkelijk aanpassen waardoor uw kunstgebit weer stevig in uw mond komt te zitten. Deze zorg wordt door de meeste zorgverzekeraars volledig vergoed en valt onder de basisverzekering*.

‘Knappende’ kaak tijdens het eten?

Deze problemen ontstaan door een verkeerde beethoogte. U bijt te diep dicht, waardoor de onderkaak te dicht bij uw neus komt te liggen. Hierdoor bevindt het kaakgewricht zich niet meer in de juiste positie en kan er schade ontstaan. Wanneer u in de spiegel kijkt, kunt u goed zien wanneer de beet te laag is. Een nieuw gebit biedt hiervoor de oplossing.

Afgevlakte kiezen, losse voortanden of scheurtje in de bovenprothese

Wanneer u afgevlakte kiezen heeft, kan dit leiden tot een te lage beethoogte. Hierdoor kunnen voortanden los komen te staan of er kan een scheurtje in de bovenprothese ontstaan. Dit probleem is vaak op te lossen door de kiezen te vervangen. Hierdoor wordt de beethoogte weer juist. Deze reparatie valt binnen de basisverzekering*. 

*De hoogte van uw vergoeding hangt af van uw zorgverzekering. Informeer bij uw zorgverzekeraar wanneer uw prothese of reparatie aan uw prothese wordt vergoed.

23 maart 2025

Vriendelijk

Vriendelijke ontvangst en behandeling

21 maart 2025

Snel en correct geholpen

Controle afspraak. Vriendelijk geholpen en altijd fijn als je hoort dat conditie tanden en kiezen...

Lees meer
21 maart 2025

Goede zorgzame behandeling gehad

Behandelaar kan goed met bange cliënten omgaan.

20 maart 2025

prima

wordt goed geholpen.

20 maart 2025

Reparatie afgebroken kies

Er was een stuk van een kies afgebroken. Kon dezelfde morgen dat ik belde bij de tandarts terecht...

Lees meer
19 maart 2025

Kon dezelfde dag terecht voor een vulling, maar moest een half uur wachten.

Vulling uit een kies gevallen. Kon snel een afspraak maken, maar moest vervolgens nog een half uu...

Lees meer
18 maart 2025

Ik ben prima geholpen

Ze heeft mij goede adviezen gegeven

18 maart 2025

Klantvriendelijk

Ik vind alle medewerkers vriendelijk en behulpzaam. Goede adviezen en luisteren goed naar je. Van...

Lees meer
18 maart 2025

Rustige controle afspraak

Er werd goed verteld wat er werd gedaan. Prettige rustige sfeer.

17 maart 2025

Mondhygiëniste en tandarts werken rustig en prettig

Dit was mijn eerste bezoek aan deze praktijk en het voelt goed aan. Mondhygiëniste Barbara werkt...

Lees meer
16 maart 2025

Goed

Goed

15 maart 2025

Deskundig en secuur

Cliëntgericht Informatief Deskundig

15 maart 2025

Goed

Vlot geholpen

15 maart 2025

Uitstekend

Zowel door de tandarts als de mondhygiëniste goed geholpen. Extra lof voor de Vanessa. Ze is ru...

Lees meer
14 maart 2025

Vetrouwd

t Was voor mij de eerste keer in Uw praktijk. Dat er meteen tijd en ruimte voor me was vond ik er...

Lees meer
14 maart 2025

Altijd vriendelijk personeel en zeer behulpzaam

Het personeel is altijd vriendelijk en behulpzaam, ze houden van humor en plezier daarom kom ik g...

Lees meer
13 maart 2025

Prettig, geen wachttijd, vriendelijk en deskundig

Zie boven

13 maart 2025

Heel goed geholpen

Ik ging voor een controle. Er moest opnieuw foto's gemaakt worden van mijn gebied. Dit was het l...

Lees meer
12 maart 2025

Prima en gastvrij

Prima ontvangst kundige en duidelijke informatie. Rustige en veilige omgeving.

12 maart 2025

Een fijne en effectieve mondhygiëne

Een fijne en effectieve mondhygiëne

8 maart 2025

Klantgericht en deskundig

Prima!

8 maart 2025

Bang voor de tandarts

Mijn angst voor de tandarts en mondhygieniste wordt heel serieus genomen. Duidelijke uitleg over ...

Lees meer
6 maart 2025

Heel goed geholpen

Vakkundige tandarts!

4 maart 2025

Prima

Kundig en rustig.

3 maart 2025

Prettig, efficiënt.

-

 

Bent u al patiënt bij ons?

Afspraak maken


Nog géén patiënt bij ons? Meld u dan hieronder aan:

Geboortegeslacht/Birth gender:*
BSN (direct invullen versnelt het aanmeldproces) (citizen service number):
Staat u onder bewind?/Are you under guardianship?:*
Hoe bent u bij ons terecht gekomen?/How did you find us?:

 

Mondzorg Swifterbant
Noordsingel 45
8255 AD
Swifterbant
Ma
8:30 - 12:30
13:15 - 17:00